Ny vardag för att undvika smitta

– Vecka 12 small det till. Då kände vi att Coronasituationen märkbart påverkade hur vi skulle kunna utföra vårt jobb. Stefan Berglund är Fastighetssnabbens platschef i Västerås. Med 15 äldreboenden i sitt ansvarsområde och ytterligare gruppbostäder, skolor, hyreslägenheter, butiker och kontor, behövde Stefan och hans personal förändra sitt arbetssätt.

Som för de flesta andra verk­samheter kom den nya verklig­heten med Covid­19 smygande under februari och början av mars. Fastighetssnabben har hela tiden följt utvecklingen och de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och regeringen utfärdat.

– Framförallt går vi inte bara in på ett äldreboende längre. Vi kan inte riskera att ta med oss smitta in till människorna som bor och arbetar där. Gäller det en trasig fläkt på taket är det en annan sak, men vi undviker helt att gå in i verksamheter där det finns människor som är extra sårbara just nu.

– Vi tänker hela tiden ett varv extra på vilka arbetsuppgifter som går att utföra utan risk för smitta och vad som helt enkelt måste vänta till längre fram, säger Stefan Berglund. Ändå är det nästan konstigt hur snabbt det här har blivit vardag, hur snabbt vi har anpassat oss.

Hittills har Fastighetssnabben i Västerås klarat sig från att ha någon i personalen sjuk i miss­ tänkt Covid­19 och det är han tacksam för.

Eva Bäckman, enhetschef på Ängsklockans äldreboende, uppskattar hur Fastighetssnabben har anpassat sig till den nya situationen.

– Vi har haft en mycket bra dialog kring hur det här ska han­teras. Vi vill ju absolut undvika att få in smitta på vårt boende så därför är det bara akuta åtgärder som vi har prioriterat. Och Fastighetssnabbens personal
vet precis hur de ska agera, de klampar inte bara in här hos oss.

Caroline Björkell, samordnare på Björkgårdens äldreboende, instämmer i den bilden.

– Det är alltid samma kille som kommer till oss från Fast­ighetssnabben och han vet vad som gäller. Om han behöver gå in i en lägenhet får han ta på visir för att skydda mot smitta. Sen prioriterar vi bara akuta ärenden just nu, ett exempel kan vara en trasig tvätt­ eller diskmaskin som vi förstås behöver reparera för att verksamheten ska fungera. Men en trasig glödlampa kan vi byta själva.

Stäng
Fel användarnamn eller lösenord
Stäng

Logga in

För att kunna lämna intresseanmälningar måste du logga in:

Har du inte registrerat dig ännu?

Skapa konto