Just nu söker vi fastighetstekniker till Luleå

Som fastighetstekniker kommer du ansvara för att genomföra drift, skötsel och underhåll av fastigheters tekniska system. Detta innebär att du i ditt dagliga arbete säkerställer att dessa system fungerar enligt fastighetsägarens krav och hyresgästens förväntningar.

Fastighetssnabben fortsätter ha en positiv utveckling och behöver nu förstärka med fastighetstekniker till vår verksamhet i Luleå där vi har omfattande och spännande uppdrag.

Fastighetssnabben arbetar med drift och förvaltning av bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter. Vi erbjuder komplett förvaltning med allt från drift, underhåll, hyresadministration, redovisning, bokslut till energianalys och optimering samt teknisk due diligence. Bland våra kunder märks såväl större som mindre fastighetsägare samt stat och kommun.

Fastighetssnabben bedriver verksamhet i Gävle, Gällivare/Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Sundsvall/Härnösand, Söderhamn/Hudiksvall, Borlänge/Falun, Uppsala/Stockholm, Västerås, Norrköping/Linköping och Visby. Vi omsätter ca 180 miljoner och har ca 170 anställda.

Uppdragsgivare: Fastighetssnabben AB

Ort: Luleå

Omfattning: Heltid

Ansökan skickas till: jobb@fastighetssnabben.se. Märk ansökan i ämnesfältet med ditt namn och ref nr 5071701.

Sista ansökningsdag: 2017-04-23. Urval och intervjuer sker löpande så ansök redan idag! Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen.

För information: Henrik Nises, 010-130 86 19

Kvalifikationer: Vi söker dig som har flera års erfarenhet från fastighetsarbete eller annat tekniskt arbete. Det är meriterande med erfarenhet från andra branscher där du arbetar med drift, underhåll och service.

Du ska ha ett stort intresse för allt som rör teknik och ska även ha förmågan att självständigt strukturera och organisera ditt arbete. Du är duktig på att följa instruktioner såväl som att instruera andra. All rapportering av utförda arbeten sker via datorer, vilket betyder att god datavana är ett krav.

Du har en teknisk utbildning på gymnasienivå eller KY-nivå inom fastighet, bygg eller installation. Alternativt har du fått kunskapen genom arbetslivserfarenhet. Kunskap inom el är meriterande.

Stämmer detta in på dig så kan Fastighetssnabben erbjuda dig en tjänst i en organisation som präglas av stolta medarbetare som trivs tillsammans, ställer upp för varandra och kunderna.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

 


Vi söker förvaltarassistenter till Umeå, Uppsala och Östersund!

Fastighetssnabben fortsätter ha en positiv utveckling och behöver nu förstärka med förvaltarassistenter till våra verksamheter i UmeåUppsala/StockholmÖstersund där vi har omfattande och spännande uppdrag. 

Som förvaltarassistent är du ett viktigt stöd för platschef och kundansvariga i det dagliga arbetet med fastighetsförvaltning och fastighetsdrift. Du har ett administrativt ansvar där några av dina arbetsuppgifter kan vara att ta fram olika underlag och uppgifter för till exempel entreprenadrapporter och upphandlingar av bygg- och installationsentreprenader. Det kan även vara att initiera, genomföra och dokumentera driftmöten, granska leverantörsfakturor, hyra ut lägenheter, energiuppföljning och förbereda rapportmaterial inför möten och besiktningar.

Läs mer om tjänsterna på de olika orterna här:


Sune Nises har sett det mesta

Värmesystemet i en fastighet tappade trycket med ojämna mellanrum. Märkligt! Felsökningen gav först inget resultat men sedan upptäckte Sune Nises och hans kollegor att kaffeautomaten hade kopplats in på värmesystemet. Jo, det är sant. 

Värmevattnet gav möjligen jäkligt skummiga och fina cappuccinos – men det var ju inte riktigt meningen. Sune Nises skrattar åt minnet. Efter nästan 30 år med fastighetsskötsel har han sett det mesta. – En gång var det stopp i avloppet. Vi tog bort toalettstolen och upptäckte att någon tryckt ner en hel grillad kyckling där …

Vi backar bandet till 1991. Carola Häggkvist vinner Eurovision Song Contest, Sverige beslutar att söka medlemskap i EU … och Sune Nises köper Fastighets­snabben. – Jag hade jobbat som VVS-ingenjör i bland annat Uppsala, men flyttade hem till Gävle och drev Bahco Ventilations serviceavdelningen några år. Efter det fick jag jobb på Fastighetssnabben. Dåvarande ägaren ville kliva av, det fanns risk för konkurs och, tja, plötsligt handlade det om mitt och mina kollegors jobb, minns han.

Han funderade fram och tillbaka. Det fanns ingen företagarbakgrund i familjen. Pappa var snickare och mamma jobbade i affär. De tyckte det var jättekonstigt när sonen sa att han kanske skulle köpa ett företag. Och det tyckte han själv också. Hallå, han var ju bara 26 år!

– Men de åren pratades det mycket om att ha eget företag. Kanske var jag också färgad av det? Fast på morgonen innan ett möte i Västerås, då det skulle diskuteras, hade jag ändå bestämt mig för att säga nej, minns han. Men medan Valbo, Gysinge och Sala passerades tänkte han om där i bilen.

Idag ler han åt minnet: – Jag sa ja. Men min enda tanke var nog att fortsätta driva det i ungefär den storleken, med tiotalet anställda. Om någon då hade sagt att vi idag skulle vara 160 anställda och ha verksamhet i halva Sverige, nej, då hade jag skrattat.

Själv ser han sig inte som den store företagsledaren. – Efter några år kom brorsan Bengt in som delägare. Nu är vi fyra. Jag trivs med förvaltning, gillar teknik, är teknikstöd åt förvaltare och är kundansvarig åt några av de större kunderna. Framförallt har jag klivit bort från personalbiten. Varför? Det finns andra som är bättre på det. Min styrka är att åtgärda problem i fastigheter.

Sådant klurar han gärna på. Ja, när han inte funderar på Gefle IF:s framtid i sin roll som styrelseledamot eller hur det ska gå för Hilles juniorer i fotboll där han är tränare och lagledare. Vet man inte vad man ska prata med Sune om är fotboll nämligen ett bra tips. Eller Marcialonga, Italiens motsvarighet till Vasaloppet, som han åker den här vintern.


Märkligaste felsökningen ”Vatten försvann från ett värmesystem varje onsdag morgon. Försvinner vatten tyder det på en läcka. Men varför varje onsdag morgon? Obegripligt! Vi undersökte vad som hände där på tisdagskvällarna. Det visade sig att en som städade, utan att veta konsekvenserna, fyllde vatten i sin hink genom att öppna avtappningen för värmesystemet.”


Han funderar på frågan varför Fastighets­snabben växer? – För att kunderna vill det, säger han efter en stund. Egentligen ett väldigt bra svar. Och ett fantastiskt betyg.

– Vi har vuxit genom att fastighetsägandet förändrats. Lokala fastighetsägare som vi arbetade med har ersatts av stora fastighetsägare som äger fastigheter på många orter. De har ofta bett oss öppna nya kontor för att de köpt nya fastigheter eller omorganiserat. – När vi får en sådan förfrågan blir valet att växa eller krympa och säga upp folk. Och när man väl är på plats i en ort måste man växa lite mer där för att få en hyfsat stark organisation. Den tradition som Sune Nises är symbol för och som sitter i Fastighetssnabbens väggar skapar stor trygghet för kunderna.

Säg så här: försök hitta någon annan som felsöker, rotar i sin stora erfarenhetsbank och kan säga: – Hm, det skulle förstås kunna vara en grillad kyckling i avloppet …


Namn: Sune Nises.
Ålder: 52 år.
Bor: Med sambo och 17-årig son i hus i Forsby, utanför Gävle.
Äter: Lagar gärna själv. Torskrygg med skirat smör och pepparrot är aldrig fel.
Dricker: Varför inte en öl?
Reser till: Alperna.
Lyssnar på: Clash, Ebba Grön och sådana. Thåström är alltid Thåström. Stefan Sundström är också bra.


Fastighetsskötare i Umeå sökes!

Som fastighetsskötare ansvarar du för inre och yttre skötsel av fastigheten. Du utför tillsyn och skötsel av anläggningar, tekniska installationer och utrustningar i byggnader och på fastigheter. Det förekommer även en del yttre skötsel med variation efter årstid.

Fastighetssnabben fortsätter ha en positiv utveckling och behöver nu förstärka med en fastighetsskötare till vår verksamhet i Umeå där vi har omfattande och spännande uppdrag.

Fastighetssnabben arbetar med drift och förvaltning av bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter. De erbjuder komplett förvaltning med allt från drift, underhåll, hyresadministration, redovisning, bokslut till energianalys och optimering samt teknisk due diligence. Bland våra kunder märks såväl större som mindre fastighetsägare samt stat och kommun.

Fastighetssnabben bedriver verksamhet i Gävle, Gällivare/Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Sundsvall/Härnösand, Söderhamn/Hudiksvall, Borlänge/Falun, Uppsala/Stockholm, Västerås och Norrköping/Linköping. Vi omsätter ca 180 miljoner och har ca 170 anställda.

Uppdragsgivare: Fastighetssnabben AB

Ort: Umeå

Omfattning: Heltid

Ansökan skickas till: jobb@fastighetssnabben.se. Märk ansökan i ämnesfältet med ditt namn och ref nr 5111701.

Ansökningsdag: 2017-04-09. Urval och intervjuer sker löpande så ansök redan idag! Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen.

För information: Magnus Forssén, 010-130 86 51.

Kvalifikationer: Vi söker dig som har några års erfarenhet från fastighetsarbete eller liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande med kunskap inom måleri eller VVS eller erfarenhet från andra branscher där du arbetat med fastighetsunderhåll, drift och service.

Du har utbildning på gymnasie- eller KY-nivå inom fastighet eller teknik. Vi ser gärna att du har någon för yrket värdefull utbildning och datorvana med tillhörande program.

Du ska vara självgående och lätt att ta till instruktioner och kunna arbeta med många olika uppdrag samtidigt. B-körkort krävs.

Arbetet innebär mycket kontakter med hyresgäster, kunder och leverantörer varför det är viktigt att du är serviceinriktad, strukturerad och har en positiv framtoning.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Som person är du engagerad, nyfiken samt har ett stort intresse för allt som rör teknik. Du har även förmågan att självständigt strukturera och organisera ditt arbete. Du är duktig på att följa instruktioner såväl som att instruera andra.

Stämmer detta in på dig så kan Fastighetssnabben erbjuda dig en tjänst i en organisation som präglas av stolta medarbetare som trivs tillsammans, ställer upp för varandra och kunderna.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.


Frigör kraft för kärnverksamheten genom extern ekonomisk förvaltning

Tanken med att köpa den ekonomiska förvaltningen från Fastighetssnabbens specialiserade ekonomiteam är att man som fastighetsförvaltningsbolag kan släppa fokus på den delen och istället koncentrera sig helt på kärnverksamhet som: köp och försäljning av fastigheter, uthyrning och förädling av hyresavtal.

Ekonomiteamets största kund är NP3 Fastigheter AB som man följt sedan deras start 2010. NP3 har vuxit snabbt och man ägde i december 2016 190 fastigheter med totalt 787 000 kvadratmeter till ett marknadsvärde över 6 miljarder kronor. Antalet hyresgäster var drygt 1 400 och hyresvärdet uppgick till ca 650 miljoner kronor på årsbasis. I december 2014 börsnoterades NP3 på Nasdaq i Stockholm

– Vi har under NP3:s snabba tillväxt alltid lyckats utföra uppdraget med hög kvalitet, säger Sofia Elwing, chef för ekonomisk och administrativ förvaltning på Fastighetssnabben. Så jag vill påstå att vi är ett stabilt team, där en av våra framgångsfaktorer är vår lyhördhet för kundens arbetssätt, behov och förändringar – och att vi sedan har både viljan och förmågan att vara flexibla därefter. Vi anpassar helt enkelt våra tjänster efter kundens behov. För många är det även extra tryggt att veta att vi håller oss uppdaterade kring skatteregler och förändringar som rör ekonomisk förvaltning.

För NP3:s räkning sköter ekonomiteamet till exempel leverantörsfakturahantering inklusive skanning av fakturor, upplägg av nya användare och betalningar. Teamet tar även hand om löpande redovisning och månadsrapportering, liksom hyresadministration inbegripet hyresavisering och upplägg av nya avtal.

– Vår upplevelse är att Fastighetssnabben är väldigt flexibla och anpassningsbara i sitt sätt att arbeta. Detta har gett oss stor trygghet i den tillväxt vi haft. Det har alltid gått att hitta lösningar som varit trygga och affärsmässiga för oss båda säger Andreas Nelvig, VD på NP3 Fastigheter AB.


Fastighetssnabbens ekonomiteam  I dagsläget består Fastighetssnabbens ekonomiteam av nio medarbetare specialiserade på ekonomisk förvaltning. Teamets kunder återfinns bland såväl kommersiella fastighetsägare, privata fastighetsägare, samfälligheter och bostadsrättsföreningar. En av kunderna är börsnoterade NP3 Fastig­heter AB.


Flytta in i nyproducerade hyresrätter på Gavlehov!

Nya välplanerade hyresrätter kommer att finnas tillgängliga i arenaområdet Gavlehov för inflyttning september 2017. Gavlehov är ett attraktivt område nära till centrum, apotek, hälsocentral, skolor, högskola och rekreationsområde; som även har mycket goda bussförbindelser till centrala Gävle.

Lägenheterna ligger granne med hemmaarenorna för Brynäs IF och Gefle IF som nu för­stärks med en fotbollsarena, friidrotts- och sportarena. Men här finns också närheten till skog, stora grönområden och naturreservat.

Det nya kvarteret ligger i området mellan Estraden och Gavlehov och binder samman Sätra och Stigslund med Gävle centrum. Visio­nen är en ny stadsdel med bostäder, idrottsarenor, kultur, nöjen, kommersiell och offentlig service och omgivande strövområden.

Yteffektiva lägenheter med generöst ljusinsläpp och smart nyttjande av varje kvadratmeter om 1-3 rok. Samtliga lägenheter har balkong alternativt terrass.

Se de olika planlösningarna och gör din intresseanmälan här.

Bo smart, lev stort – Gavlehov!

bilder_gavlehov

 


Uppsala Akademiförvaltning tecknar avtal med Fastighetssnabben

Fastighetssnabben AB kommer från oktober 2017 att ha hand om tillsyn och skötsel av Uppsala Akademiförvaltnings fastigheter i Uppsala. Uppdraget omfattar cirka 200 000 kvadratmeter i ett 50-tal fastigheter i centrala Uppsala.

– Fastighetsbeståndet vi ska sköta består av såväl anrika gamla byggnader som nybyggda och moderna hus, säger Bengt Nises, VD på Fastighetssnabben. 70 procent är kommersiella lokaler och resterande är bostäder – nästan allt ligger inom synhåll från Domkyrkotornen.

Uppsala Akademiförvaltning förvaltar kapital som donerats av personer i syfte att stödja verksamheten vid Uppsala universitet. Akademiförvaltningen räknar sina anor till 1624 då verksamheten startade i form av fastighetsförvaltning efter den så kallade Gustavianska donationen.

– Byggnaderna som uppdraget omfattar är betydelsefulla ur både kulturell och historisk aspekt, säger Bengt Nises. De innehåller såväl studentbostäder och utbildningslokaler som moderna kommersiella lokaler. Beståndets storlek och variation ställer stora krav på oss såväl i kompetens som organisation. Vi har redan inlett rekryteringsarbetet och kommer söka åtta nya medarbetare till vårt kontor i Uppsala.

Kommentar från Uppsala Akademiförvaltning
– Fastighetssnabben har mycket lång och gedigen erfarenhet av att sköta den typ av fastigheter vi äger, säger Torbjörn Axelsson, fastighetschef på Uppsala Akademiförvaltning. Sedan några år tillbaka har företaget även en väl etablerad verksamhet i Uppsala. Fastighetssnabben har växt och blivit en stark aktör på den här marknaden, men är fortfarande det lilla företaget med närheten till ägarna och deras engagemang. Detta och deras stora fokus på kundnöjdhet gör att vi ser fram emot samarbetet med Fastighetssnabben.


Fastighetsssnabben expanderar i Mellansverige

Fastighetssnabben finns redan på åtta platser i landet och utökar nu med Norrköping och Västerås. Företaget rekryterar nu för fullt.

– Delar av personalen hamnar i Gävle, berättar Fastighetssnabbens vd, Bengt Nises.

Fastighetssnabben har sitt huvudkontor i Gävle men har verksamhet från Kiruna i norr till Stockholm i söder. Totalt är det 156 personer som sköter förvaltning och fastighetsskötsel, knappt hälften av dem finns i Gävle.
– Vi utökar samarbetet med Hemsö som är ett av Sveriges största fastighetsbolag. De äger fastigheter för vård, skola och omsorg.

Hemsö ägs till 70 procent av den statliga Tredje AP-fonden. I och med samarbetet kommer Fastighetssnabben nu att etablera sig i Västerås och Norrköping och rekryterar 25-30 personer. Det handlar bland annat om platschefer, fastighetsförvaltare, fastighetstekniker och fastighetsskötare.
Bengt Nises, vd för Fastighetssnabben.

– Och till hösten blir det Visby också, berättar Bengt Nises. Det är en medveten satsning på flera orter i Mellansverige. Och vi tittar på flera uppdrag.

Eftersom huvudkontoret ligger i Gävle och den ekonomiska och tekniska förvaltningen sköts i Gävle påverkas även Gävlekontoret. – Delar av personalen hamnar i Gävle. Rekryteringarna påverkar alla delar i företaget, till exempel administrationen.

Skrivet av:
Moniqa Swälas
026-15 96 28
moniqa.swalas@mittmedia.se


FAVAL – validering av kunskap

FAVAL är Fastighetsbranschens valideringssystem för kompetens. Via FAVAL kan vi i dagsläget validera fastighetstekniker (FT1).

– Nyttan med FAVAL för oss är att vi får en bättre möjlighet att kartlägga vår personal, säger Susanne Lutti, platschef på Fastighetssnabben. Vi får reda på personalens styrkor och vad som kan förbättras, och får på så sätt veta var vi ska lägga krut på att kompetensutveckla.

Här kan du se filmen där två av våra medarbetare medverkar – Susanne Lutti och Mikael Salmi.


Fastighetssnabben har fått omfattande förvaltningsuppdrag av Hemsö

Fastighetssnabben AB har tecknat ett omfattande avtal med Hemsö Fastighets AB om skötsel och teknisk förvaltning av Hemsös fastigheter i mellersta och norra Sverige. Fastigheterna är belägna från Linköping i söder till Umeå i norr, och även på Gotland.

– I norra regionen har vi haft ett samarbete med Hemsö i några år, men nu utökas uppdraget rejält både i omfattning och geografiskt, säger Bengt Nises, VD på Fastighetssnabben. Det är cirka 400 000 m2 som tillkommer i Umeå, Gävle, Borlänge, Uppsala, Norrköping, Västerås och Visby – med ett flertal omkringliggande orter i Mellansverige.

– Hemsö lägger över ett stort ansvar på oss som entreprenör, fortsätter Bengt Nises. Kraven i avtalet är högt ställda på lokal närvaro och på både bred och djup kompetens. Uppdraget kräver att vi etablerar ytterligare verksamhet i Västerås, Norrköping och Visby. Det innebär att vi i regionen söker platschefer, fastighetsskötare, tekniker och förvaltare till flera orter.

Med sina drygt 300 fastigheter i Sverige, Finland och Tyskland med ett marknadsvärde på 30,2 miljarder är Hemsö en av de ledande privata ägarna på marknaden för samhällsfastigheter. Hemsös vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice med fokusområden inom äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende.

– Vi har ett bra samarbete med Fastighetssnabben i norra Sverige där både hyresgästerna och vi är mycket nöjda, säger Rikard Nyhrén, Fastighetschef på Hemsö Fastighets AB. Långsiktighet är avgörande i vårt ägande därför vill vi ha en trygg partner med bred kompetens inom förvaltning och som brinner för att utveckla hållbara driftslösningar, både ekonomiskt och miljömässigt. Fastighetssnabben har visat att de har rätt inställning och förmåga att lösa uppgifterna.